fredag 15 januari 2021

Lokalpatriotisk intervju med UFO-Sveriges Mariestadsbördige

 

"Det tar ett par timmar att göra detta, inte minst då jag dessutom fick nöjet att vara med i direktsändning i Radio Skaraborg under förmiddagen och intervjuades på band av svenska Yle via Whatsapp strax efter lunch.

Radio Skaraborg är det alltid ära att få vara med, inte minst eftersom de alltid presenterar mig som Mariestadsbördig."

Citat ovan från UFO-Sveriges domän ufo.se torsdag 14 januari 2021:

http://csblogg.ufo.se/csblogg3/?p=63879

 

"Med Hanna Ljungberg

208 min
 
 
Sänder mitt i din vardag."

Källa:

Sveriges Radio P4 Skaraborg torsdag 14 januari 2021

 

Så här förlöpte intervjun ungefär efter att Historielärarföreningen har lyssnat på sändningen:

Mariestadsbördige Clas Svahn är vice ordförande i UFO-Sverige. 13 september 2018 runt klockan 23 i Vaxholm sågs ett ufo i en iakttagelse med en mamma och en dotter. Det var ett starkt ljussken som de båda trodde det var meteor. Ljuset följde efter dem och började blinka. Fartyget flyger sedan över vägen och stannar. Det flyter vidare och försvinner. De säger att det absolut inte var en helikopter eller drönare. Händelsen förblir ett ufo. Fartyget beskrivs som stort och 100 meter över dem med plats för minst 10 personer och gjorde ett starkt intryck. Kan vara mycket olika saker och man kan gissa fel på vad det var. Inget flygplan eller något att sätta beteckning på i alla fall. Får bli en ufo-rapport.  Något okänt som UFO-Sverige ej gått i mål med. Det blev varken träff på något civilt eller militärt föremål, vilket är ovanligt.Vartannat år klassas något som ufo ungefär. Av 300 rapporter blir ett fåtal ufo. Annars kanske underlag saknas som ej får saknas, exempelvis på grund av datum. Då går de ej att undersökas lika väl och klassificeras. UFO-Sverige undersöker också något i Gröndal i Stockholm som såg ut som en stor fågel. Ufon kan ha en mängd former. Med mobil blir bilderna sämre idag än på 1950-talet med kameror hävdar Svahn. De blir sällan bra idag.

Ifjor när Radio Skaraborg talade med Clas Svahn var det på tapeten med ett museum för UFO-Sverige. Kanske i din hemstad i Mariestad? undrar reportern. En stor utställning i Mariestad ställdes in på grund av pandemin 2020. Men ett museum i Norrköping är en pågående fråga. UFO-Sverige har ej den ekonomin idag för ett museum. Radiojournalisten säger att vi får se om det dyker upp någon lämplig lokal i Mariestad för ett ufo-museum.

Källa, Förmiddag i P4 Skaraborg torsdag 14 januari 2021:

https://sverigesradio.se/avsnitt/1636527

 

 

"Programledare
hanna.ljungberg@sverigesradio.se
0500-77 30 22

Jobb
 

Jag är programledare för Förmiddag i P4 Skaraborg. Att leda ett 

program är en sprillans ny roll för mig, men jag började arbeta 

som journalist redan som 15-åring i Götene. Faktum är att sättet 

jag fick jobbet på var helt bisarrt; jag sa att jag ville bli journalist 

i en intervju när jag var luciakandidat. Lucia blev jag inte, men 

däremot ringde lokaltidningen upp och erbjöd extrajobb.

 

Efter gymnasiet pluggade jag till journalist på riktigt vid 

Mitthögskolan och därefter har jag sysslat både med tidning, radio 

och TV – framförallt i Skaraborg. De senaste åren har jag istället 

arbetat med natur- och kulturarv som kommunikatör på Västra 

Götalandsregionen. Jag älskar fortfarande historia och vill gärna 

prata mer om det i mina sändningar framöver!"

 

Källa:

https://sverigesradio.se/artikel/7441422

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.