onsdag 22 juli 2020

Redaktör dömdes för satir om UFO-Sveriges ordförande


"I dag kom domen i målet mellan mig och M..... B.... för att han hade publicerat Jan-Ove Sundbergs texter om mig på sin hemsida. Jag ringde upp tingsrätten för en stund sedan och fick beskedet att rätten hade dömt B.... för att grovt ha förtalat mig. Det blev 60 dagsböter och 500 kronor till brottsofferfonden plus att han fick betala en del av advokatkostnaderna.
Skönt! Det visar att man faktiskt inte kan skriva vad som helst om folk på nätet och det visar också att Jan-Ove Sundbergs sätt att låtsas att hans äckliga påhopp bara är ”satir” inte fungerar. För någon satir är det inte vilket rätten också uppenbarligen insåg.
Jag har inte läst domskälen ännu men de kommer med posten senare i veckan. Men förhoppningsvis kommer de att ge mig möjligheter att stoppa liknande förtalskampanjer i framtiden. Att bli kallad sexualbrottsling, tjuv och en massa andra förklenande saker är inte roligt. Och det är bra att domstolen heller inte skrattade åt det."
Citat ovan från 9 april 2008:
https://csblogg.ufo.se/csblogg3/?p=4661
"Halv dag på jobbet och halv dag i tingsrätten. För det var i dag som Attunda tingsrätt tog upp målet mot M..... B.... och hans sajt fajaf för grovt förtal av undertecknad. Ingen publikrusning (ingen alls faktiskt) utan det var jag och åklagaren som drev mitt mål, M....., som var anklagad, hans advokat, fyra nämndemän och en ordförande. Start 13.00 och slut först 15.30.
Ni som har följt min blogg och har ett gott minne minns kanske att det i januari 2006 som B.... publicerade ett långt påhopp på mig och UFO-Sverige skrivet av Jan-Ove Sundberg. Sundberg hade kontaktat B.... under ett alias, Björn Johansson, och intresserat honom för en så kallad satirisk artikel där han tog heder och ära av mig, publicerade mitt telefonnummer och adress plus fullständiga personnummer och kallade mig för pedofil, sinnessjuk, tjuv, korrupt, högerextremist och en del annat i samma stil.
När B.... trots två telefonsamtal och tre mejl från mig ändå bedömde att texten var av så hög kvalitet att han ville han den kvar på sajten så polisanmälde jag honom den 19 januari samma år."
Citat ovan från 26 mars 2008:
http://csblogg.ufo.se/csblogg3/?p=4675
"En av dessa svårbegripliga personer heter M..... B.... och är ”redaktör” för en sajt som han kallar Fajaf. Där har han låtit den för sexualbrott mot barn dömde monsterjägaren Jan-Ove Sundberg publicera en hetsartikel mot undertecknad. Givetvis anonymt eftersom författaren inte vågar stå för den. Ni kan läsa den här. Där låter han Sundberg kalla mig för obotligt sinnessjuk och psykopatisk vilket är helt i linje med Sundbergs tidigare påhopp på mig och personer i min omgivning. Jag väntar mig inget annat av Sundberg men hade väl trott mera om B.....
Och ”parodin” var än snaskigare innan B.... efter ett samtal från mig plockade bort meningar där jag kallades högerextremist och utmålades som en som satte på småflickor."
Citat ovan från 12 januari 2006:
http://csblogg.ufo.se/csblogg3/?p=5509

"Vid 22-tiden på kvällen fick jag ett mejl om att Jan-Ove ”Texas” Sundberg hade dött. Han avled klockan 06 i morse efter att ha blivit sämre sedan i går. Jag ringde ett samtal till en person som besökte honom så sent som i förrgår och fick det hela bekräftat.
Vi var ju inte de bästa vänner, särskilt inte efter det att ”Texas” ringt och hotat mina föräldrar så mycket att de fick polisbevakning under en period. Mamma var riktigt orolig för honom också under sina sista år och vid ett tillfälle när hon var som mest förvirrad trodde hon att Sundberg skulle komma hem till henne på sjukhuset och ställa till det.
”Texas” gav ju också ut en tidning som han kallade Hårda Tider och som i stor utsträckning gick ut på att ta heder och ära av mig, Anders Liljegren och Håkan Blomqvist men också Håkan Ekstrand och Göran Norlén och andra i UFO-Sverige. Inte heller det var ju särskilt roligt. En lång rad telefonsamtal hem och artiklar som han kallade ”satir” på nätet gjorde till slut att jag polisanmälde och vann ett förtalsmål i tingsrätten.

Många kanske kände ”Texas” som en glad gamäng i ufobranschen"
Citat ovan från 24 juni 2011:
http://csblogg.ufo.se/csblogg3/?p=13689
"Det är med en känsla av kluvenhet jag skriver om Jan-Ove. Han var en oerhört drivande frilansjournalist, ufolog och forteanaundersökare. I AFU:s arkiv finns inte mindre än 14 pärmar med artiklar och material av och om honom och de projekt han drev. Samtidigt hade han betydligt mörkare sidor som Clas Svahn kommenterar på sin blogg

Jan-Ove började som frilansjournalist 1971 och kom tidigt i kontakt med UFO-Sverige och dåvarande föreningen UFO-Motala. Han deltog i den första fältundersökarkursen i Lersäter 1977 och undersökte och skrev om åtskilliga ufofall i UFO-Information. Men framför allt satsade han på den egna journalistiken och producerade hundratals artiklar om ufo, forteana och allehanda mysterier i både fack- och populärpress.

1983-85 var han redaktör för den inte särskilt seriösa tidskriften Det Okända som gavs ut av herrtidningsförlaget Tre-Mag Sweden AB. Hösten 1983 planerade jag själv att satsa på frilansskrivande och  nappade på Jan-Oves förslag att vi kunde arbeta tillsammans med Det Okända. Resultatet blev att jag flyttade från Sundbyberg till Norrköping för att vidareutveckla det egna skrivandet och också jobba med AFU. Med tiden lämnade jag samarbetet och fortsatte mitt yrke som bibliotekarie. Trots några ganska röriga och magra år på 1980-talet är jag tacksam för att Jan-Ove fick mig att flytta till Norrköping."
Citat ovan från Håkan Blomqvists blogg 25 juni 2011:
 https://ufoarchives.blogspot.com/2011/06/jan-ove-sundberg-avliden.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.