tisdag 28 juli 2020

UFO-Sveriges ordförande läxade upp skolchefer


"När han kom hem ringde jag chefen på Orionstugan som svarade mig på samma sätt som Niklas. När jag frågade henne vilken lagparagraf hon grundade det beslut på som skulle kunna stoppa en persons grundlagsskyddade rätt att ta bilder på allmän plats så upprepade hon bara vad hon redan sagt. Till slut fick jag namnet på hennes chef, Margareta Forslund, skolchef i Järfälla.
Margareta visade sig lika illa informerad och försökte förklara hur personalen måste skydda barn som kanske hade skyddad identitet eller var utsatta på annat sätt. Till slut lovade hon att någon som var mera insatt skulle ringa mig vilket den biträdande skolchefen Margareta Odstam gjorde när jag stod på tunnelbanan på väg till jobbet.
Margareta hade mera pejl på läget. Visserligen ville också hon få mig att förstå behovet av att skydda utsatta barn och det hade jag inga problem med. Men jag frågade henne om det i så fall inte var oansvarigt av förskolan att ta ut dessa barn utanför skolans grindar om de nu kunde råka så illa ut. Dessutom hade Niklas berättat vem han var och vad han skulle ha bilderna till så personalen kunde ju ha bett de barn som de ville skydda att sluta åka pulka i tio minuter i så fall.
Nå, Margareta erkände att personalen gjort fel. Någon rätt att hindra någon från att ta bilder på allmän plats hade de givetvis inte. Hur de nu kunde tro det. Jag sa då att jag förutsatte att kommunen skulle informera alla sina lärare om vad som egentligen gäller."
Citatet ovan från 6 februari 2012 då Clas Svahn var ordförande för UFO-Sverige:
http://csblogg.ufo.se/csblogg3/?p=16916

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.