fredag 24 juli 2020

Universitetslektor klagade till Clas Svahn om vidskepelse på DN


"Som helårsprenumerant på Dagens Nyheter får jag deras s.k. DN-kort, som ger rabatt på olika utvalda resor och evenemang . Nyligen dök det så upp ett erbjudande om att bevista ett heldagsseminarium/workshop om Feng Shui under ledning av dess frontfigur Karen Kingston. Med DN-kortet skulle jag komma undan med 1.150:- mot annars 1.500:-. Därtill gällde erbjudandet 2 personer, så jag skulle ju kunna ta med min hustru och därmed spara(?) häpnadsväckade 700 bagis."

"El-brev till Karin Bojs, Per Snaprud och Clas Svahn (25/5 2004) på DN:
    Hej på er.

    Det kan väl inte ha undgått någon att dagstidningarna har genomgått en lång rad svåra år, där konkurensen från andra medier om annonspengar varit hård. Presstödets omfång och fördelning har varit viktiga frågor. Därför ser jag nu till min glädje att DN uppenbarligen anser sig har råd att satsa resurser på sådant nonsens som Feng Shui (DN 19/5 del A sid 16 samt DNs nätsidor ). Krisen är uppenbarligen över er del, så jag ber att få gratulera och önska lycka till i fortsättningen.
    .....


Ett mycket snabbt svar från Clas Svahn: fler har tydligen hört av sig om samma sak, och han kan inte förstå varför DN ska beblanda sig med Feng Shui och liknande företelser; svär sig också fri från vad marknadsavdelningen håller på med."

  • "> Varför vetenskapsredaktionen inte bör få klä skott för vad vi gör på
  • > DN-kortet eller vilka annonser i övrigt som finns i tidningen. 
  • Detta var givetvis inte min mening, vilket jag också förklarat för Clas Svahn. Jag var helt enkelt inte riktigt säker på vem som var lämplig mottagre av mitt el-brev, så jag valde ut några personer som jag trodde kunde hålla isär vidskepelse/inre övertygelse respektive yttre observationer, med förhoppning om att någon skulle vidarebefodra brevet till lämplig addresat. Denna taktik fungerade uppenbarligen.

    Det är min bestämda uppfattning att det är personer som Bojs, Snaprud och Svahn - inte Feng Shui eller vidskepelse i övrigt - som skapar ett mervärde för oss läsare.


  •  "Vänligast
  • ---------------------------------------
      Peter W Möller
      Department of Applied Mechanics
      Chalmers University of Technology
      SE - 412 96 Goteborg
      Sweden"
Källa:

http://www.am.chalmers.se/~moller/ARTIKLAR/dn.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.