onsdag 19 februari 2020

Clas Svahns brev om naturfenomen till generaldirektör Dan Eliasson på MSB



Myndigheten för samhällsskydd och beredskap har tisdag 18 februari 2020 diariefört en bok samt ett brev från UFO-Sveriges vice ordförande Clas Svahn till generaldirektör Dan Eliasson.

Myndighetschef Dan Eliasson på MSB:

https://www.msb.se/sv/om-msb/organisation/myndighetschef/

Ärendenummer: MSB2020-02108

Handlingen är allmän och upprättad samt stämplad som inkommen handling till MSB 18 februari 2020.

Ärendet handläggs just nu av generaldirektörens sekreterare Yvonne Ekström:

https://se.linkedin.com/in/yekstrom

Historielärarföreningen fick onsdag 19 februari 2020 tag på Yvonne Ekström som är sekreterare åt generaldirektör Dan Eliasson på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap. Hon hade lite frågor om varför Historielärarföreningen var intresserad av ärendet. Ekström sa att MSB ska bedöma om det är i myndighetens intresse att intervjuas av Clas Svahn om naturfenomen. MSB får därefter ta ställning till vem på myndigheten som bäst kan svara på Svahns frågor, om MSB ställer upp. Historielärarföreningen svarade Ekström, att vad som helst annat än ufo är det bra om intervjun handlar om. Naturfenomen är en oskyldig fråga jämfört med ufo. Och Historielärarföreningen gladdes åt att Svahn i detta fall bytt fält från ufo. Ekström sa att om MSB ställer upp på intervju så får Clas Svahn ta myndighetens tid i anspråk, på MSB-medarbetarens arbetstid, även om det ska gynna Clas Svahn privat som författare.

Historielärarföreningen fick av registratorn ut det inskannade brevet:


"Begäran om utlämnande

Landtmanson Ingela <Ingela.Landtmanson@msb.se>
Ons 2020-02-19 13:25


  • historielararforeningen@outlook.com
2020-02108.pdf
286 kB

Enligt samtal.
Med vänliga hälsningar
Ingela
MSB"

Boken som är medsänd heter Naturfenomen och är skriven av Clas Svahn. Det berättade Ingela Landtmanson på MSB för Historielärarföreningen onsdag 19 februari 2020. Landtmanson registrerade själv Svahns brev 18 februari 2020 och skannade då in det, samt tog hand om boken.

Onsdag 19 februari 2020 har MSB med huvudkontor i Karlstad varit inne och läst Historielärarföreningens blogg.

I sitt brev till GD för MSB presenterar Svahn sig som journalist på Dagens Nyheter och även författare.

Här är boken som Dan Eliasson fick i gåva i går av Clas Svahn:

https://www.parthenon.se/nya-bocker/schamanism-natur-ekologi/svahn-clas-naturfenomen

Hur lyder då brevet Clas Svahn skrev till Dan Eliasson 16 februari 2020? Så här:


"Myndigheten för Samhällsskydd och beredskap
Dan Eliasson
65181 Karlstad

Järfälla 16/2 -20

Hej!

Mitt namn är Clas Svahn och jag är journalist på Dagens Nyheter. Jag är också författare och skriver bland annat böcker om ovanliga naturfenomen. En av dem skickar jag med här.

I aprill 2011 intervjuade jag din företrädare Helena Lindberg (se sidan 121 i bifogade bok) om hur aktiviteter på solen i form av olika utbrott kan slå ut olika samhällsfunktioner på jorden. Nu är jag på väg att skriva en uppföljare till denna och skulle vilja få en intervju med dig eller någon hos er som är expert på dessa frågor.

Vad jag är ute efter framgår tydligt av den tidigare intervjun.

Det är ingen brådska med intervjun; jag ska inte lämna manus förrän före sommaren. Men jag vore väldigt tacksam om det skulle gå att ordna en sådan.

Hör gärna av dig till mig på nedanstående epostadress.

Vänliga hälsningar

Clas Svahn
Stenbockens väg 21
175 65 Järfälla

clas.svahn@gmail.com"


"Däremot var generaldirektören vid MSB, Helena Lindberg, som alltid intressant och det är också henne ni kan se på bilden ovan. Hennes kunskaper om rymdhot är precis vad jag gillar att lyssna till. Efteråt gick jag fram och pratade med henne en stund och påminde om att jag intervjuat henne för min bok ”Naturfenomen” för några år sedan. Jag ville gärna ge henne ett ansikte eftersom jag vill göra en ny intervju med henne i början av nästa år. Och det skulle gå bra."

Citat ovan från Clas Svahns ufo-blogg 12 oktober 2015:

http://csblogg.ufo.se/csblogg3/?p=36054

Clas Svahns bild på Helena Lindberg under Folk och Försvar på Medelhavsmuseet 2015:

http://csblogg.ufo.se/csblogg3/wp-content/uploads/2015/10/rymden151012.jpg


"Så här blev bloggposterna om UFO-Sveriges vice ordförandes brev till Dan Eliasson

John Doe


Ons 2020-02-19 23:20


  •  dan.eliasson@msb.se;
  •  yvonne.ekstrom@msb.se;
  • Landtmanson Ingela

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.