"STHLM
Socialdemokratiska borgarråd åker mest taxi
De socialdemokratiska borgarråden åker mest taxi i tjänsten på stadens bekostnad visar DN:s granskning. Stadsbyggnadsborgarrådet Roger Mogert (S) toppar taxiligan – med en taxinota på 81.187 kronor sedan valet 2014."
Källa, Dagens Nyheter 20 november 2017:
https://www.dn.se/sthlm/socialdemokratiska-borgarrad-aker-mest-taxi/
Eftersom Dagens Nyheter granskat vilka som åkt taxi knutna till arbetet och vem som betalade 2017, tänker Historielärarföreningen undersöka vem på DN som åkt taxi, om det var knutet till tjänsten och vem som betalat. I dessa corona-tider när taxibranschen drabbas hårt kan det vara intressant att se på en person som håller branschen uppe. Är detta en modell för andra journalister också, eller är hans resor ett undantag?
Historielärarföreningen har funnit att en journalist på Dagens Nyheter öppet skrivit om sina taxiresor på sin ufo-blogg. Eftersom han vänt sig till allmänheten med berättelserna borde det vara okej att återberätta lite av det han skriver.
Journalisten arbetar på nattredaktionen. Han har hämtat ut taxikort som förnyats med avtal från Taxi Stockholm. I cirka tio år har journalisten tagit taxi hem till sin bostad väldigt ofta. Ibland flera gånger i veckan. Journalisten bor i Järfälla. Avståndet är 1,5 mil. Ibland tar journalisten taxi till arbetet på DN också.
Flera taxichaufförer på Taxi Stockholm har kört journalisten ett otal gånger. Någon chaufför kan vägen hem till hans bostad utan att tänka efter.
I taxin diskuterar flera olika chaufförer ufo med journalisten. Journalisten får flera olika chaufförer att skänka pengar till ett ufo-arkiv.
Journalisten tar ofta taxi till intervjuer om ufo runt om i Stockholm som genomförs med flera media.
Journalisten äger själv en bil som han kör med på fritiden.
Han avslöjar märkligt nog inte vem som betalar resorna han gör hem från arbetet på DN. Inte heller vem som står för hans kort på Taxi Stockholm. Det framgår alltså inte om redaktionen betalar resorna eller om han själv betalar dem. Eller om det finns en uppdelning av kostnaderna.
På journalistens ufo-blogg står inte heller varför han tar taxi hem från DN. Går det inget pendeltåg eller nattbuss? Vill han inte åka miljövänligt?
Journalisten har ingen chefsposition på DN. Ett litet förtroendeuppdrag finns. Åker andra DN-medarbetare på nattredaktionen också taxi hem efter arbetet? Varför inte i så fall? Eller om kollegerna gör det, vem betalar de resorna?
Journalisten föreläser ofta om ufo. Kanske de intäkterna betalar ett bekvämare liv i taxi? Kanske måste journalisten ta taxi hem av trygghetsskäl?
Nattredaktionen torde sluta arbetet runt midnatt för att tidningen ska hinna tryckas och distribueras. Är det verkligen tomt på andra kommunikationsmedel hem till Järfälla då? Varför använder han inte sin egen bil? Är det verkligen billigare att åka taxi hem än att själv köra? Varför blir det billigare? Vem finansierar resorna?
Är det så att någon sorts avdrag för journalistens taxiresor kan göras och har gjorts i deklarationen hos Skatteverket?
Det verkar inte vara så att dyra taxiresor finansieras genom att journalisten äter billigare. Ty på sin ufo-blogg redovisar han bilder. Där framgår att journalisten i stort sett varje arbetskväll beställer mat på restaurang eller annat matställe. Endast undantagsvis har journalisten haft med sig egen matlåda. Kanske är arbetet på DN:s nattredaktion så välavlönat att personalen kan unna sig både taxiresor hem och dagliga restaurangbesök?
Historielärarföreningen har varit i kontakt med en medarbetare på en annan dagstidning i en storstad. Han har aldrig hört talas om en journalist som kan åka taxi hem flera dagar i veckan i ett årtionde förrän han får höra talas om journalisten på DN.
Journalisten berättar på sin ufo-blogg att DN:s journalister fått gå ner till 80 % tjänst under coronakrisen, för att de skall kunna behålla sina tjänster. Ändå fortsätter just denna journalist att åka taxi hem från arbetet.
Hur mycket i kronor har journalisten åkt taxi för från och till arbetet på DN under senaste årtiondet? Har Taxi Stockholm den uppgiften? Hur mycket har taxiresorna kostat till intervjuer om ufo senaste årtiondet?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.